tisdag 9 oktober 2012

min åsikt om hundvärlden: avel

jag är så grymt trött på hundvärlden
just nu blir det nog bara ett kort inlägg om detta men tro mig det kommer mer...

hundvärlden består av två sidor; för och emot blandraser
jag är lite splittrad i frågan var jag står i det hela
men jag är absolut inte för bakgårdsavel och "just-nu-priser" på hundar

min egna hund är bakgårdsavlad och tro mig det har både jag och min hund fått lida för
sjukdomar, muskelförslitningar, stressat psyke och osäkerhet är bara några av dem men hon fått
från början är kiwi en tjuvparning mellan en 8-årig tik och 1-årig hane men på hennes fars håll finns fina meriter, på hennes mors håll vet jag inte så mkt om...

hennes Far kommer från en väldigt bra kennel som står utanför skk men reggar i vshk (vita schäferhundsklubben). Detta tycke jag är helt okej då dem avlar efter mål och faktiskt för stamtavla och inte avlar på sjuka eller instabila djur. det är inte heller på denna kennel kiwi är ifrån utan bara hennes pappa som sedan hamnade snett.
Jag har alltid varit imponerad över M och B´s hundhållning. Hundarna lever i flock och är inte rastgårdshundar utan familjehundar. Dem sköter saker internt och det är sällan människorna behöver gå mellan. dessutom verkar det aldrig vara problem med nya hundar heller. Tänk om alla skk-kennlar kunde vara sådana?

Hur vet man då att man inte köper en bakgårdsavlad hund?
dels på priset, hur nogranna uppfödarna är om var valpen hamnar, vad som avlas på och hur det avlas. Ingen tik ska bli parad innan tredje löpet tror jag det är eller under 2 år enligt lag. Hanen bör inte vara för ung heller  . En seriös uppfödare avlar inte heller hur mycket som helst heller särskilt inte på unga djur som man inte vet vad som kommer efter.

Vad är då ett överenskommet pris?
jag skulle nog säga att allt över 5000 är ett bra pris. Priset enligt mig ska inte spela någon roll om det är renras eller blandras då man i båda fallen ska kunna känna sig säker på att man har fått fram bra avkomma annars har man failat ordentligt. Ger man ett pris under 5000 kan man känna sig säker på att få 80% oseriösa köpare eller köpare som egentligen inte har råd. En hund ska vara ett genomtänkt köp och därför tycker jag att man ska ha haft tid att sparat undan pengar. Har man inte råd att spara undan pengar ja då har man inte heller råd att betala vet. heller om hunden blir akut-sjuk. Men nej min 3500-kronors valp blir ju inte akut sjuk, 3500 är mycket pengar juuu, nej 3500 är inte mycket för en valp och det var vad min tjej kostade  men jag har fått lära mig den hårda vägen och nu vet jag mer vad jag ska leta efter till nästa hund




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar